torsdag 29 december 2011

Acceptans.


Jag är Bipolär. Jag fick diagnosen för 1 år sen och efter det så har mitt mående blivit mycket bättre. Jag sattes in på mediciner som hjälpt mig mycket och både jag och min läkare var nöjd med hur min situation nu såg nu. Jag är nöjd med mitt mående. Min bipolaritet har stabiliserats och mina upp, - och nergångar är inte alls lika jobbiga nu som innan. Det finns dock en sak som jag har saknat under året med utredningar, inläggning och olika läkare och det är information. Det var på ett besök hos min läkare för ca 1 år sen som jag fick veta att jag har Bipolär sjukdom, blandade episoder. Men jag fick fråga mig fram till mycket. Efter att blanketterna och frågorna slutat så frågade jag min läkare rakt ut om jag var färdigdiagnostiserad och hon sade då att jag hade fått en Bipolär diagnos. Efter det frågade jag vilken typ och hennes svar var att det var lite svårt att se i mitt fall, men blandade episoder, som är typ 6 om jag inte har helt fel, var det som utredningen visat. Efter detta var det tack och adjö. Efter mötet satt jag på busshållplatsen och hade 1000 tankar i huvudet som gick runt som en torktumlare, som jag alltid har när jag har för mycket att tänka på. Tanken slog mig då att jag precis fått en diagnos, något som definierade varför jag mått och betett mig som jag gjort i flera år, men ingen hade sagt något om vad detta innebar eller skulle innebära för mig i framtiden. Vad är Bipolär sjukdom, hur ska jag leva med det, vad borde jag göra och vad borde jag inte göra? Det fanns så många frågor och så få svar. Det jag vet idag är det som jag tagit reda på själv och jag har fortfarande inte fått någon information. Efter vad jag förstått så är stress, alkohol, sömnbrist och mycket annat sånt som jag bör distansera mig från. Är inte detta en väldigt viktig sak att veta? Jag säger inte att jag har lidit speciellt mycket på grund av brist på information men för mig, och säkert också många andra, så är den där lilla kvarten med kort information om det man just fått veta, väldigt viktigt. Jag kämpar ännu idag med att acceptera att detta är något som jag alltid kommer få leva med, jag kan inte botas, jag kan inte ta allt för givet för jag måste följa vissa råd och göra saker på ett visst sätt som jag inte hade behövt bry mig om om jag inte hade haft den diagnos jag har.  

/L.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet "Lillis". Du är klarsynt. Självklart kan man kräva att all denna viktiga information skall ges i samband med diagnosen. Även en stund för frågor och diskussion skall avsättas av läkaren och din kontakt. Väldigt dåligt skött tycker jag. Som du själv skriver mellan raderna så fixar inte alla att skaffa sig denna information utan går under på ett eller annat sätt. Super och knarkar ihjäl sig, planerade självmord eller bara isolation, apati och död.
    Oro, ångst, ohållbar ekonomisk situation mm mm.
    Detta bör påtalas tydligt och många gånger om. BRA GJORT LINNEA, DU ÖVERLEVDE IAF, Och för det är jag lycklig. Tack min vän ( från alla oroliga själar som saknar insikt). Kram och Puss.

    SvaraRadera