fredag 22 juli 2011

You're the storm.

Nu sitter jag hemma hos Julia och väntar på att hon ska sluta jobba så vi kan åka till Varberg. Det är jätte kul att umgås med Julia igen, eller så mycket som vi ses nu har vi inte setts på länge men jag har verkligen saknat det. Jag kom hit igår och igår kväll så var det jag, Sara och Julia som var här.

Dagen idag började med en timmes promenad med Julia runt omkring stan, vilket var oväntat roligt. Jag är inte den personen som gärna går upp tidigare på morgonen för att ta en tidig promenad men det var jätte skönt att komma ut och när vi kom hem var man lagom hungrig vilket kändes skönt. Jag ska verkligen försöka komma ut varje morgon. Jag har ju Fox som världens bästa anledning att gå ut och gå på dagarna. Julia har också coachat mig angående GI metoden. Så idag har jag börjat äta enligt GI. Jag ska köra jätte strängt i en månad för att komma igång och sen får jag se hur jag känner. Jag har ju en hel del att gå ner, igen. Jag är så besviken på mig själv efter att jag låtit mig själv gå upp så mycket. Sedan september förra året har jag gått upp 40 kilo, vilket är jävligt mycket. Jag vet att det har med mina mediciner att göra delvis men jag kan inte precis säga att jag ätit speciellt bra mat heller så jag har mycket att skylla mig själv för. Men nu ska jag sätta hårt mot hårt i alla fall och hoppas på en förändring.

Vi letar för fullt efter någon annanstans att bo. Vi har verkligen börjat vantrivas att bo i Hammarkullen av olika anledningar så vi vill bara komma därifrån. Jag hoppas på att få lite mer info nästa vecka då jag väntar på svar från några bostäder. Jag var på IKEA med Julia förra veckan och det var jätte kul att se när hon började planera sin lägenhet och jag blev så sugen. Jag vill också inreda hemma och planera och göra vår lägenhet hemvänlig men jag är inte så engagerad i att göra något där vi bor nu, så nu vill jag bara flytta så vi kan inreda vår nya bostad så det passar oss. Jag har massa, massa idéer redan som jag vill sätta i verket.

Jag har läst lite om Mindfullness och tror jag skulle behöva lära mig det. Jag är expert på att anklaga mig själv för saker som hänt som jag ändå inte kan förändra nu. Ändå lär jag mig aldrig. Jag kan räkna uppp 100 saker som jag går och tänker på varje dag, som jag ångrar och som jag skulle vilja göra annorlunda. Och tanken på att jag inte kan ta tillbaka det och göra det annorlunda påverkar mig oerhört mycket. Det kan förstöra en hel dag för mig. Jag tycker det är svårt att tänka annorlunda men jag vet att jag skulle må bättre av det. Mindfullness kan man kort och gott beskriva med dessa hållpunkter:

Verkligheten är som den är. Det som har skett är riktigt - dvs det har hänt. Försök inte ändra på det eftersom det per definition är omöjligt. Från en position av acceptans slösar du inte energi på att skylla på andra eller anklaga dig själv. Du inser att du är fri att handla om nödvändigt eller möjligt, eller att bara stanna kvar i upplevelsen.

Håll dig till ditt. Vad andra gör, säger eller tycker är deras ensak – även om det handlar om dig. Din ensak är hur du bemöter det.

Ärlig kommunikation börjar med dig. Svara med det som är ärligt för dig, oavsett hur den andra personen kommer att reagera. Be om det du vill ha från andra. Förvänta dig inte ordlös förståelse. Förvänta dig inte att den andre ska ge det du ber om. Fråga med ett öppet sinne. Svaret kan bli både ja och nej.

Problem är tankar. Utan tankar finns inga problem. Det är berättelsen vi tror på som skapar förvirring. Vi lider när vi tror på en tanke som inte stämmer med hur verkligheten ser ut. Världen är en spegelbild av ditt sinne.

Förstå dina tankar. Det är inte andra som orsakar dina problem eller sårar dig - det är tanken du tänker om det som sårar dig själv. Förlåtelse är när du förstår att det inte finns någon att förlåta - varken dig eller någon annan. Tanken försvinner när vi ser att det inte är så som vi tänker att det är.


Kanske lär jag mig en dag. Kan i alla fall vara värt att tänka på.


/L.












2 kommentarer:

  1. Åh akta dig för massa konstiga mat-metoder så du inte faller i träsket och det blir extremt. Det är så lätt att slinta och ta det liiite för långt! Hälsosam kost är bra, men det kan lätt gå snett :)

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Du kommer klara det galant;) det vet jag<3

    SvaraRadera